середа, 28 лютого 2018 р.

8 КЛАС

                         ROZMAWIAMY O POWSTANIU
                                           WARSZAWSKIM

http://www.se.pl/wiadomosci/polska/warszawa/warszawa-rozpoznaj-bohaterow-z-powstania-warszawskiego_364756.html

Darek: Koledzy, po obejrzeniu filmu o muzeach, jestem pod wrażeniem bohaterstwa warszawiaków w czasie Powstania Warszawskiego, w szczególności
naszych rówieśników.
Agatka: Ja też. To mnie nie pozostawiło obojętną.
Tomek: W takim razie proponuję pojechać do Warszawy i zapoznać się ze
zbiorami muzealnymi dotyczącymi tego bardzo ważnego dla naszej historii wydarzenia.
Agatka: A czy wiesz, gdzie się znajduje Muzeum Powstania Warszawskiego?
Kuba: Ja znam. Brat ze swoją klasą już zdwiedził to Muzeum. Jest pod wrażeniem. A adres możemy znaleźć w Internecie na stronie Muzeum.
Darek: Tylko mam pytanie, czy nasza pani wychowawczyni zechce z nami jechać do Warszawy na jeden dzień?
Małgosia: Ależ tak, na pewno. Przecież ona zawsze wspiera wszystkie nasze
ciekawe pomysły.
Darek: Olu, a ty byłaś już w naszej stolicy?
Ola: Nie, w Warszawie jeszcze nie byłam. Ale pamiętacie, jak w ubiegłym roku
zwiedzaliśmy Rzeszów, Kraków i Wrocław? To była bardzo ciekawa wycieczka po
południowej Polsce.
136
Małgosia: No właśnie, a teraz pojedziemy na zwiedzanie naszej stolicy i tak
ciekawego Muzeum.
Kasia: Tym bardziej, że nie jest to muzeum tradycyjne, w którym znajdują
się przedmioty w gablotach opisane przez krótkie notki, jak opowiadali moi
przyjaciele, którzy już tam byli.
Tomek: To muzeum żywo i interesująco opowiada o ówczesnych wydarzeniach lata i jesieni 1944 roku. Swoją niekonwencjonalną formą przekazywania
przyciąga rzesze sympatyków polskiej historii, zwłaszcza młodzież i to nie tylko
polską.
Małgosia: Wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim są pokazane
z bardzo wielu różnych punktów. W ten sposób daje się barwny, rzetelny i cało-
ściowy pogląd na Powstanie.
Ola: Ja prawie nic nie słyszałam o tym Powstaniu, tak ważnym, jak mówicie,
w historii Polski i drugiej wojny światowej.
Kuba: To będziesz miała okazję. Zresztą, my też utrwalimy swoją wiedzę na
temat Powstania.
Darek: Dobra. Zastanówmy się nad podróżą do Warszawy. Ja proponuję porozmawiać z naszą panią oraz powiesić ogłoszenie o planowanym wyjeździe do
stolicy.
Tomek: A co ty tam będziesz zamieszczał w tym ogłoszeniu?
Darek: Przede wszystkim trzeba zachęcić pozostałych uczniów, podać dokładny czas wyjazdu, koszt tego przedsięwzięcia. Też nie zapomnieć o planie
pobytu w stolicy.
Ola: Czym zamierzacie jechać z Krakowa do Warszawy?
Kuba: Jasne, że pociągiem Intercity. Bardzo wygodny dojazd z centrum Krakowa do centrum Warszawy zabierze nie całe dwie i pół godziny. Z dworca pojedziemy tramwajem do Muzeum i z powrotem na dworzec Warszawa Centralna
i do domu.
Darek: Trzeba jeszcze pomyśleć o wycieczce po mieście i spacerze po Łazienkach.
Tomek: To do pracy – układać plan i przygotować ogłoszenie!
ĆWICZENIE 1
Odpowiedz na pytania.
1. Co zachęciło kolegów z klasy Darka do zaplanowania wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego?
2. Czy to powstanie ma ważne znaczenie dla historii Polski?
3. Czy nowa uczennica Ola już zwiedziła polską stolicę?
4. Czy zdaniem Kasi Muzeum Powstania Warszawskiego to nietypowe muzeum?
5. Co przyciąga do Muzeum rzeszę sympatyków polskiej historii, zwłaszcza
młodzież?
6. Czy Ola posiada jakąś wiedzę na temat Powstania Warszawskiego?
137
7. Co zaproponował Darek?
8. Jakie informacje zamierza umieścić w ogłoszeniu Darek?
9. Czym i dla czego uczniowie zamierzają jechać do Warszawy?
10. Co ty znasz na temat Powstania Warszawskiego?


Przykład 1

Ogłoszenie – przykład
Ogłoszenie
(22.08.2008)

Sprzedam kocięta norweskie leśne z hodowli Kociaki. Kotki mają rodowody. Otrzymają dodatkowo wyprawkę (drapak, suchą karmę, witaminy, zabawki). Nauczone czystości, odrobaczone, zaszczepione. Są zadbane, uwielbiają pieszczoty. Cena do uzgodnienie, tel. 22 656 xx 66, kotkilesne@xx.pl.


ŻELAZNE ZASADY
  1. Zanim zaczniesz pisać, zastanów się dobrze, jaka sytuacja jest powodem do napisania ogłoszenia. Musisz ją opisać jasno i zrozumiale.
  2. Jeśli ogłoszenie dotyczy jakiegoś wydarzenia typu koncert itp., musisz podać najważniejsze informacje, czyli czas i miejsce tego wydarzenia, jego organizatora, a także wszelkie niezbędne informacje dodatkowe, jak np. ceny biletów, godziny otwarcia, obowiązujący strój (jeśli jest taka potrzeba).
  3. Jeśli ogłoszenie dotyczy zgubienia bądź znalezienia jakiegoś przedmiotu, opisz go dokładnie i podaj jego cechy charakterystyczne.
  4. Jeśli piszesz ogłoszenie, które wymaga kontaktu z tobą, podaj sposób kontaktu – numer telefonu, adres mailowy.